מיזם ספירת ציפורי הבר בחצר

לפניכם ראין שערכנו עם שלומית ליפשיץ, מנהלת שותפה של המרכז לטיפוח ציפורי הבר בחצר ובגינה יחד עם דורון להב.

הי שלומית, כמה זמן המרכז קיים?
הקמנו את המרכז שלנו בשנת 2004, עוד מעט אנו חוגגים 10 שנים לפעילות. למעשה זוהי יוזמה שלי ושל דורון להב, שברובה היא פעילות התנדבותית הממוקדת בהפצת הרעיון והנגישות של ציפורי הבר בחצר ובגינה לכלל האנשים ובפרט לילדים. הציפורים הם כמובן בעל החיים המרכזי שאנחנו עוסקים בו, והוא גם מרכיב מאוד משמעותי בטבע. אין לנו מרכז פיזי. אנו פועלים בכל רחבי הארץ.

מה המרכז מציע?
הפעילות שלנו נחלקת ל-2. פעילות התנדבותית והדרכות בתשלום. וכמו כן ספרים, כרזות ומתקני האכלה וקינון לציפורים שבחלקם מיוצרים על ידי בית הספר ארז מפתן בהרצליה.
עד היום אף אחד לא תמך כלכלית במרכז שלנו, והשנה סוף סוף זכינו להשתתפות מוצהרת של החברה להגנת הטבע במיזם הדגל שלנו שנקרא ספירת ציפורי הבר בחצר ובגינה. מלבד החברה להגנת הטבע, יש לנו גם שיתופי פעולה עם משרד הסביבה ומשרד החינוך בתחום ההשתלמויות למורים ולגננות.

מה החזון שלכם?

  • להרחיב את הפעילות החינוכית לקידום תחום הצפרות בארץ ובעולם
  • ללמד כיצד לטפח גינות אקולוגיות בשטחים שונים
  • לגרום לעיריות ולמוסדות ציבוריים לקדם פעילות מהסוג הזה
  • להשפיע על הקהל הפרטי לטפח את הסביבה הטבעית שלו

ספרי לי קצת יותר על מיזם ספירת ציפורי הבר בחצר
המיזם החל לפני 9 שנים מתוך רצון להעריך האם המינים המקומיים שלנו מתרבים או מתמעטים ובכלל שתהיה לנו תמונת מצב על המגוון הביולוגי הקיים.
לדוגמה: יש ציפורים שחלה בהם התרבות טבעית כמו ה 'מאינה' או ה'דררה', שהן ציפורים עולות חדשות – פולשות. בעזרת הספירה אנו יכולים לזהות האם קיים חשש להתרבות מוגזמת שלהן או להתמעטות של מינים קיימים. אגב, בשנים האחרונות אפשר להצביע על התמעטות של 2 מינים מקומיים שהם החוחיות והירקונים שגם מספר התצפיותבהן קטן וגם גודל הלהקות קטן, כך שאנו מסיקים מזה שאלו מינים שמתמעטים.

צמד חוחיות
צמד חוחיות
ירקון
ירקון

מתי מתקיימת הספירה?
תקופת הספירה של הציפורים התחילה בתאריך 16.1.2014 והיא תימשך כ-3 שבועות עד ה 8.2.14.

אני מזמינה את הקהל הרחב להגיע להדרכות בפארק הרצליה בימי שבת החל מ 9:00 בבוקר שם גם ניתן הסבר על הספירה. הפעילות מתאימה לכל המשפחה והמרוויחים הגדולים הם בעיקר הילדים.

כמה זמן נמשכת הספירה עצמה ואיפה היא יכולה להתקיים?
משך זמן הספירה: 20-30 דקות
מיקום: יישוב – ליד משכנות האדם. היא יכולה גם להתבצע בתוך פארק או גינה שנמצאים ביישוב, אבל לא בשדות או ביערות או בבריכות דגים.

מה דרוש על מנת להשתתף בספירה?
יש לנו חומרי עזר לטובת הספירה. מומלץ להיכנס לאתר של המרכז לטיפוח ציפור הבר בחצר ובגינה וללמוד מה נדרש ואיך לזהות ציפורים על פי מראה וקול. ניתן גם להדפיס טפסים, תמונות של ציפורים ואת ההנחיות – אך לא הכרחי.

לספירה, רצוי להצטייד בדף ובכלי כתיבה או באייפון. את הממצאים יש להקליד בסיום הספירה במקום יעודי שנמצא באתר של ציפורי הבר בחצר

נניח שאני יוצאת עכשיו לספירה, מה עליי לעשות?
מומלץ למצוא פינה שקטה, ספסל או מקום ישיבה כלשהו בו תוכלי לצפות על הציפורים הסובבות אותך ולרשום אלו סוגי ציפורים זיהית עד לגובה של צמרות העצים או קצת מעל.

מהו תחום הספירה?
רדיוס של 50 מ לכל היותר, אפשר לדגום שטחים יותר קטנים. אם מיציתם מרחב מסוים אפשר ללכת 30-40 מ' ימינה כדי לנסות לזהות נוספות.

לאלו ציפורים יש להתייחס בספירה?
בספירה אנו מבקשים מהמשתתפים להתייחס ל-15 מינים, כמובן שאם יש ציפורים נוספות, חשוב לציין גם אותן.
15 הציפורים העיקריות בספירה: בולבול,דוכיפת,דרור,דררה,יונה,ירגזי, מאינה, נחליאלי, נקר, עורב, עורבני, פשוש, צופית, צוצלת, שחרור

ומה לגבי העברת המידע למרכז, איך זה מתבצע?
באתר יש מקום להזנת מידע, על המשתתפים להקליד שם את נתוני הספירה. לאחר שמקלידים את הנתונים, אנו מעבדים אותם ומפרסמים את התוצאות. בשנים הקודמות הגיעו אלינו בכל שנה מעל ל-700 טפסים, ניתן לראות את מסקנות הספירה באתר. אנו מקווים שהשנה עם השותפות של הגנת הטבע יהיו יותר משתתפים.

תרומה לחינוך
אנו מדריכים בגנים ובבתי ספר ובקהילות שמעוניינות להגדיל את המודעות אנו מגיעים למקום מבוקש, ומבצעים שם פעילות הכוללת הפעלות ולימוד מעשי.

לבד מכך, אתר המרכז עשיר מאוד בתכנים על ציפורים וכולל בין היתר אפליקציות, הפעלות, סיפורים ופינת ילדים, לאנשי חינוך, למשפחות ולחובבים.

מוסדות חינוך שמשתתפים בספירה מקבלים מאיתנו תעודת הוקרה אותה הם יכולים למסגר ולהציג ברחבי בית הספר או הגן.

איפה מתקיימות ההדרכות לרב?
בתי ספר, גני ילדים וקהילות שמעוניינות להרחיב את הידע בתחום. לאתר הבית לחצו כאן: http://www.yardbirds.org.il

גם זה יכול לעניין אתכם:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

דילוג לתוכן